Friday, 21 November 2014

Isteri Kurang Nafsu Suami Menderita.Apa Puncanya?

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca-pembaca blogku..

Topik hari ini agak sensitif sikit kerana ianya melibatkan isu-isu dalaman rumahtangga.Saya ada terima mesej dari seorang hama Allah.Beliau bermasalah Tiada emosi seks( tidak bernafsu ketika bersama suami ).Hampir setahun beliau tidak "bersama"dengan suami.Apa yang membimbangkan beliau ialah risau takut suami cari yang lain.Beliau menceritakan sejak ada baby yang kuat meragam ni,beliau tidak sempat nak berfikir kearah itu.Si suami pula sering kali merajuk dek kerana beliau tidak melayannya.Walaupun suami memahami tetapi sejauh mana tahap kesabaran sang suami kan..

Apabila isteri dingin seks maka nafsu dan ghairahnya sukar untuk dirangsang untuk memberikan kenikmatan kepada perhubungan suami isteri. Suami sentiasa pening kepala kerana apabila isteri dingin seks, pastinya isteri tidak memberi layanan dan tindakbalas yang sepatutnya kepada rangsangan seksual. Apabila dingin seks adakala seperti batu ais, kaku dan tidak memberi respons dan tindakbalas dalam perhubungan.



Kenapa isteri dingin seks terhadap suami. Untuk mengatasi masalah isteri dingin seks ini atau kurang nafsu atau keghairahan melakukan seks ini haruslah terlebih dahulu untuk kita mengetahui punca kenapa isteri dingin seks. Dengan mengetahui punca atau rootcause kenapa isteri dingin seks ini, maka tindakan atau cara penyelesaiaan ini akan menjadi lebih mudah dan senang.

Terdapat beberapa faktor kenapa isteri dingin seks terhadap suami. Antaranya ialah :

Masalah kesihatan fizikal dan psikologi. Masalah kesihatan fizikal ini mungkin disebabkan penat kerja, stress, pergaduhan suami isteri dan sebagainya. Keadaan ini juga menjadi punca penyebab yang besar juga kepada nafsu seksual yang rendah dan kurang bernafsu kepada suami.

Selain itu faktor psikologi seperti ingatan hitam atau sejarah lampau juga mempengaruhi tahap keinginan dan nafsu seksual isteri terhadap suami. Satu faktor punca penyebab besar kenapa isteri dingin seks ini ialah disebabkan kurangnya bekalan darah yang mencukupi ke kawasan kelentit isteri apabila berhubungan atau melakukan hubungan seksual. Apabila kurangnya bekalan darah yang beroksigen ke kawasan kelentit akan menjadikan rangsangan seksual suami berikan tidak sampai ke otak untuk memberi tindakbalas kenapa rangsangan seksual tadi. Ini penyebab kenapa isteri (wanita) kurang nafsu seksual, nafsu seks yang rendah dalam perhubungan.

Antara punca-punca lain isteri dingin seks :

* Masalah emosi - kemurungan, keresahan (mengenai seks atau perkara lain), tekanan, kemarahan dan rasa bersalah semua boleh menjejaskan fungsi seksual wanita.

* Rangsangan yang tidak mencukupi - kurang pengetahuan mengenai rangsangan seksual dan tindak balas boleh menghalang wanita daripada mencapai satu pengalaman yang memuaskan.

* Beberapa gangguan pelvis boleh menyebabkan kesakitan dalam persetubuhan dan seterusnya mengurangkan kepuasan.

* Kekejangan yang menyakitkan otot yang mengelilingi pembukaan faraj yang menyebabkan pembukaan faraj `mengetatkan' dan hubungan yang menyakitkan. Kecederaan atau parut akibat pembedahan, penyalahgunaan atau melahirkan anak.

* Penyakit kelamin - Seperti ketuat di alat kelamin, sifilis adalah antara penyakit berjangkit yang disebarkan oleh hubungan seks. Ini menyebabkan perubahan dalam alat kelamin yang menjadikan seks tidak selesa ataupun sakit.

* Vaginitis - Bengkak dan kerengsaan tisu faraj yang disebabkan oleh jangkitan atau sebab lain boleh membuat persetubuhan tidak selesa atau sakit.

* Penyakit radang pada tulang punggung (pelvis) - Ini adalah jangkitan faraj yang bergerak ke dalam serviks, uterus dan ovari. Ia boleh sangat menyakitkan sendiri dan membuat persetubuhan amat menyakitkan.

* Keletihan

* Penyakit kronik seperti kencing manis, penyakit jantung, penyakit hati, penyakit buah pinggang

* Pengambilan ubat-ubatan - Ia boleh mengurangkan keinginan nafsu seks. Salah satu yang terkenal kumpulan ubat-ubatan yang mempunyai kesan ini terpilih serotonin reuptake perencat (SSRI) kumpulan ubat antikemurungan, ubat-ubatan kemoterapi tertentu, ubat-ubatan untuk tekanan darah tinggi.

* Lain-lain rawatan perubatan - rawatan seperti terapi radiasi untuk kanser jenis tertentu boleh mengurangkan pelinciran vagina.

* Sejarah penderaan - wanita yang mengalami penderaan seksual atau lain-lain mungkin mempunyai masalah untuk mempercayai pasangannya, timbul perasaan takut, rasa bersalah atau kebencian dengan pengalaman ngeri.

* Masalah peribadi - seperti tidak ada keharmonian dalam rumah tangga, tekanan akibat bebanan tugas di tempat kerja dan menjaga anak atau kesempitan wang.

* Tiada komunikasi dengan pasangan, tidak mesra dan tidak percaya.

Jika anda betul-betul sayangkan pasangan anda,wajib cari jalan penyelesaian untuk mengatasi masalah ini.Ingat!!! Jangan pandang ringan tau..

Anda nak tahu cara yang sihat dan mudah,sila tekan KLIK SINI KUAT-KUAT TAU !!
posted from Bloggeroid

89 comments:

  1. tolak ansur di alam rumahtangga itu penting..dan kongsikan masalah untuk mengelakkan diri dibebani dengan masalah

    pilihan bijak untuk si manja

    ReplyDelete
  2. Suami kenalah kenal pasti puncanya kan... Tak boleh sal;ahkan isteri je... yang penting saling memahami antara satu sama lain..

    Tips Cepat Hamil Untuk Isteri Yang Kerapkali Keguguran: Jom Ikhtiar Sebelum Usia Makin Meningkat!!

    ReplyDelete
  3. Perbincangan perlu bila ada masalah supaya ianya tidak berlarutan..


    Masalah Kesuburan

    ReplyDelete
  4. Sebagai suami isteri yang segalanya tiada rahsia...seharusnya dibawa berbincang, jangan masing-masing mendiamkan diri, perlu tahu puncanya dan cari penyelesaian.

    merawat keputihan dengan supplement shaklee

    ReplyDelete
  5. Dalam perhubungan suami isteri harus ada bertolak ansur.Kalau isteri nampak lain je,tanya dulu sebabnya.Kalau berbincang Cara baik pasti segera mendapat penyelesaiannya

    elak makan racun tanpa sedar

    ReplyDelete
  6. Woww..tajuk berat nie. Selalunya isteri akan berasa sedikit dingin bila dia baru melahirkan anak. Yalah. Sementara nak adapt 'suasana' baru dengan kehadiran anak kecil sedikit sebanyak akan mengurangkan keinginan untuk bersama. Sebab penat, stress, macam2 lagi lah..

    JommSihatDanCantik -> NAK CANTIK TAPI JANGAN SAMPAI TERGADAI

    ReplyDelete
    Replies
    1. yakaa.... mintak maaf saya nak tnya adakah betol apa yg puan ckap tu? emailian saya mohdnorhairie89@gmail.com sbb saya 2 tahun kawen tp isteri saya mmg xdak ingin bersama tq

      Delete
    2. sama laa....anak dah 3...berbincang...tp sama jugak...kawan kata indon rajin

      Delete
    3. In shaa Allah akn ada penyelesaian nya jika sama2 bertolak ansur..amalkan pemakanan vitamin yg cukup Supaya badan lebih sihat Dan bila bdn sihat,layanan Suami pn istimewa.. In shaa Allah pasti akn dpt hasil yg memuaskan. Cubalah. Sy pn ada masalah yg sama dulu. Skrg alhamdulillah.

      Delete
    4. As salam puan, nk tnya sy dh kahwin hampir 6thun, dan telah mendapat 2 cahaya mata sorg 5thun dan sorg lg 3 thun.. Masalah isteri sy ni dingin jgk, sy selalu brtnya apa masalahnya.. Isteri sy jnis xnk kongsi apa msalahnya, klu ngan sy ni ada je masalahnya.. Silap skit je smpai x bertegur 2,3ari.. Kja umh sy slalu buat, basuh bju, sidai bju, kemas umh dan lain2 lg.. Unr sy 30thun dan istri sy 29thun.. Sy xtau apa msalahnya, kadang2 nk dok sebelah pn xleh, mcm dia meluat je.. Kadang2 bila sy nk mnta bersama mmg x berani, sbb dia jnis baran, sblm ni xmcm tu pn. Sy hrap puan blh bantu.. Apa2 pn tima ksh sgt2 hanya ALLAH dpt balas budi puan..

      Delete
  7. dua2 kena tolak ansur...si suami kena pandai main peranan.tnye mslh isteri.
    baru lah ceria rumah tgga...

    Punca Wanita Sukar Hamil & Kenapa Gagal Hamil

    ReplyDelete
  8. Wahhhh tajuk sensitif ni..pernah terbaca juga biasanya selepas bersalin, libido atau nafsu wanita mmg kurang sedikit atas faktor hormon

    ReplyDelete
  9. komunikasi kena kuat ni..apa2 masalah boleh diselesaikan.kalau lambat bertindak, bermasalah rumahtangga nnti

    MASALAH KULIT GATAL TIADA LAGI

    ReplyDelete
  10. Betul. Bawa berbincang.. insyaAllah masalah boleh selesai :)

    ReplyDelete
  11. Dlm Alam rumahtangga mesti ada tolak ansur.. Ad yg tak Kena.. Bawak berbincang.. Jgn buat telahan sndiri..Bhaya tu.. SEGMEN BLOGWALKING BOLEH TINGKATKAN TRAFIK BLOG

    ReplyDelete
  12. Setiap masalah boleh diselesaikan. Komunikasi suami isteri amat penting dalam mengekalkan keharmonian rumahtangga.
    Ada Masalah Resdung? Atasinya Dengan Set Resdung Shaklee

    ReplyDelete
  13. Sikap bertolak ansur, understand and respect each other sangat penting dalam sebuah perhubungan..

    ReplyDelete
  14. bertolak ansur dengan pasangan,bersikap terbuka kalau boleh jangan ada rahsia di antara pasangan

    ReplyDelete
  15. kena simpan tips nie untuk masa depan..hehe..thanks sharing this info

    CARA MENGHILANGKAN BAU BADAN

    ReplyDelete
  16. Tapi kalau sampai SETAHUN isteri tak bagi2 juga. Suami sayang macam mana, pun akan goyah juga. Sebab tak adil setakat suami yang harus memahami. Isteri juga harus memahami suami demi menjaga kebahagian rumah tangga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah setahun tak bagi bagi. bawak la isteri g check doktor. hai lah lelaki. nak sedap aje.

      Delete
    2. perempuan tak sedap ke?

      Delete
  17. Alasan kukuh,letih keje ahhh mkn luar jer,padan muke bini bkan die tau pun...

    ReplyDelete
  18. Satu lg faktor yg lupa dinyatakan di atas iaitu isteri MUNGKIN ada feeling pd orang lain tanpa pengetahuan suami sbb ada kes sama mcm ni lepas setahun baru suami mula selidik rupa2nya si isteri telah ada kekasih baru sejak setahun lebih yg lalu dn telah byk kali terlanjur bersama kekasihnya...

    ReplyDelete
  19. Mcm mne ye klu hubgn suami isteri bahagia sgt2..tapi mslah isteri kurang bernafsu sampai 1 hri suami bertanya pade isteri knp skrg awk mcm x bernafsu??? Isteri pun x thu sbb ape nafsu kurng ... dulu ok je lps 3 thun khwin bru jadi mcm tu . Knp yer ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sya juga hadapi mslh begitu puan...sgt x selesa dgn bdn.. suami x complaint tp sya perasan sndiri knp xspt dulu .even syg cube pki lingerie utk kembalikan nafsu syahwat tp sye tahu ianye xberhasil...sya mula amalkan jamu kg...semoga dpermudahkan

      Delete
  20. isteri yg kurg bnafsu aku bru nk ejas dah tolak ..kalo dah tolak tu aku mula mnyampah dah mcm aku ni plak thegeh2 ..esok nya wat lg kne lg mcm tu..kawen lg 1bru tau

    ReplyDelete
  21. isteri yg kurg bnafsu aku bru nk ejas dah tolak ..kalo dah tolak tu aku mula mnyampah dah mcm aku ni plak thegeh2 ..esok nya wat lg kne lg mcm tu..kawen lg 1bru tau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn pentingkn diri...perubahan hormon xboleh kawal mcm jugak nafsu..ade tuan belikn supplement or jamu utk isteri puan supaya sihat dalamannye...?? Klu xde jgn pula cr kesalahan isteri...

      Delete
    2. Setuju..kawin satu lg...mmg patut pon..mgkn juga ni sebabnya laki bole kawin 4 jika mampu

      Delete
    3. Setuju..kawin satu lg...mmg patut pon..mgkn juga ni sebabnya laki bole kawin 4 jika mampu

      Delete
  22. Aku pernah lalui berbagai masaalah tentang hubungan suami isteri dah 18tahun aku kawin.semua komen diatas hampir semua aku lalui.hanya dengan kesabaran aku bertahan sampai sekarang.kadang2 isteri sengaja meyiksa batin sisuami.dahle suami tu nak fikir tentang sara hidup sampai pening.ditempat tidur pula isteri lena tanpa menhirau suami yg sangat mnharap layanan dari isterinya.kasian suami.lepas 1 hari ke 1hari sampai suami pikir nak makan luar berdosa pula tak jadila.pikir nak kawin 1lagi kasian anak2.jadi bersabarlah.wahai kasian dengan suami kamu.kamu tak tahu bertapa siksanya suami kamu menahan nafsu silap boleh gila sekejab.pukul3pagi tak dapat tidur lagi tau pasalpa?.pagi pagi nak gi keja pula.aku sendiri pun masalahni dah 18 tahun sabar dan terus bersabar..salam semua nak pi tidur kalau kalau boleh terlena

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan cube la belikn die jamu ke supplement ke yg boleh menolong tuan dlm mslh ni... sya sbg isteri kdg2 ingtkn juga sang suami..itu juga nafkah tuk oara isteri..dn utk kebaikan kedua pihak...

      Delete
    2. setahun sekali bersama/bersetubuh dalam rumahtangga logik ker? kadangkala 2 tahun sekali sahaja bersetubuh suami isteri logik ker? apa yg tidak kena .nafsu isteri bagai di paku

      Delete
    3. Xtau lah mcam2 hal lah..tgok komen2 kt atas pn mcam2 hal.. yg isteri pn da tahu bmasalah ajak pi jmpa doktor xmau plak.. takot la ape bagai. Aku yg nk tanggung ni ha setahun x bsama ..mana boleh tahan. Pak imam pn hempok serban .botiuu

      Delete
    4. Xtau lah mcam2 hal lah..tgok komen2 kt atas pn mcam2 hal.. yg isteri pn da tahu bmasalah ajak pi jmpa doktor xmau plak.. takot la ape bagai. Aku yg nk tanggung ni ha setahun x bsama ..mana boleh tahan. Pak imam pn hempok serban .botiuu

      Delete
    5. Aku ingat aku sorang je lalui masalah ni...rupa2nya ramai...bila nk bincang masalah ni kat bini, dia tukar topik lain..bila mlm2 nk, x dilayan, hari2 sampai aku wat log tracking lagi.. 😂 Paling terseksa batin is bila bini dh janji nk bagi mlm tu, tiba2 plak dia wat xtau and tido terus..seksa baiiiii..xleh tido sampai pagi..jln penyelesaian is melancap je la..tp xkn la ari2..apa guna bini??? Tdo plak mmbelakangi laki...kite peluk je la dari belakang sambil naked, manela tau rezeki..tp x berkesan pon..haha..dari segi relationship kitaorg ok je, x gaduh2, anak pun dh 3..positively, aku kne put in my mind, jgn terlalu berharap, nanti batin terseksa..tiap2 mlm sblm tdo, kalo dh horny, tpksala melancap dlu sblm tdo, xnak kecewa kalo bini x layan..haha..then bgtau bini, kalo rase nak batin, bgtau je, i ready anytime even penat lepas panjat gunung, xkisah pon..tggu je la setaun dua, mana tau dia nak..aminnnn

      Delete
  23. rupanya ramai gak lalui masalah sama huhuu.. asik suami je tolak ansur.. pompuan kena paham lah..nafsu laki n pompuan tak sama..dari segi pengeluaran mani, bagi lelaki ia bukan nafsu tapi ia adalah keperluan. sbb tu bila dah lama tak keluar lelaki akan bangun tidur tau2 dah basah padahal tak mimpi apa2 pun. sbbnya..pompuan ada period..dll..tak sama ngn laki...lelaki bila sampai masa mani nak taknak kena keluarkan. mcm kencing dan berak, ia bukan nafsu tp keperluan. lelaki boleh je nk keluarkan guna tgn sndiri tapi itu dosa. so klu pompuan dh tak boleh nk bersama suami misal kata tgh period ke bersalin ke..buatlah sesuatu utk suami..atleast dptlah lepaskan 'cecair' je pun..ingat suami hang nk sgt ke 'projek' tu..kdg2 pun malas jugak tp nak taknak kena keluarkan..lumrah manusia bernama lelaki. lainlah hang kawen ngn laki yg umo 70thn. huhu... laki nak kawen lagi hang kemain tak bagi dh abeh bila laki nk 'keluarkan' tu hang pakat tidoq saja..at least buatlah sesuatu..semua org letih..laki hang pun letih..

    ni kes kawan2 aku yg biasa aku dengar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahah lawak...xpela kes tuan pon... ade mslh kne share...supaya ade penyelesaian..

      Delete
  24. Saya pun sama.dulu masa kawin selalu busy dgn kerja sampai jarang bersama.srkarang dah free dan nafsu memuncak tapi isteri dingin sex..

    ReplyDelete
  25. Isteri tak kerja pon. Dok umah jaga anak. Tapi bila ajak bersama, tolak. Skang ni rasa mcm menyampah dah. Xtaw nak buat mcm mana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Bw la isteri dn ank2 en. bercuti... surirumah pon penat urus rumahtagge.. tanda appreciation en pd isteri bw la die keluar dr zon dingin die...

      Delete
  26. Assalammualaikum, benar kawan2, saya dah berkhawin 3 tahun lebih, 1 anak, dan saya bole katakan tidak lebih dari 15 ke 20 kali kami ada hubungan seks.

    Kalau ikutkan, saya jenis yang suka berasmara/ kuat nafsu, saya bersabar je la sampai hari ini, dan untuk pengetahuan kawan2, tidak pernah pun isteri saya nak di klimakskan, tidak pernah berpeluang untuk memuaskan dia tahap maksimum, pendek kata, isteri saya nampak nya memang tidak berminat langsung untuk seks melainkan untuk mendapatkan anak...

    Saya rasa, perempuan tu banyak jenis, dan saya yakin pasal tu lelaki bole khawin sampai 4, sebabnya bukan semua isteri bole melayan atau minat pada seks.

    Kadang2 baru saya tahu, walaupun isteri kita cantik, tapi tidak menjanjikan keinginan seksnya... dan saya yakin patutnya situasi begini, isteri patut benarkan kita khawin lagi...Apa pendapat kawan2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg benar...kita nak jaga agama..lg pon..x salah..hak kita..haha

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  27. Bertolak ansur? Hai asyik siami je yg nak paham abis tu isteri pulak xnak paham ke kat suami.. suruh makan ubat tak mau.. siap dah belikan .. abis tu nak buat mcm mana lagi..masih ingat dosa dan pahala je.. tersiksa batin mcm ni.. takkan la nak pakai tgn pulak.. ckp senang la tolak ansur..

    ReplyDelete
  28. Bertolak ansur? Hai asyik siami je yg nak paham abis tu isteri pulak xnak paham ke kat suami.. suruh makan ubat tak mau.. siap dah belikan .. abis tu nak buat mcm mana lagi..masih ingat dosa dan pahala je.. tersiksa batin mcm ni.. takkan la nak pakai tgn pulak.. ckp senang la tolak ansur..

    ReplyDelete
  29. saya pun mengalami masalah yang sama. asyik suami je yang perlu bertolak ansur. pening memikirkan untuk dapat sex dengan isteri. dah rasa buntu sangat. saya dah berusaha pelbagai cara, tak berjaya juga, berbincang dah buat.

    ReplyDelete
  30. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  34. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  36. solusinye, makan luar, dah bagi jamu pun tak menjadi ye dok, ntah2 ade skandal.

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. Sama kurang rasa seks dengan suami...lagi2 sye x pernah klimaks..kalau ade pon sekali je...kadang2 sye rasa bersalah kalau nak cerita ngn suami...smpaikan sye sanggup tipu kata yg sye dah tiga kali klimaks..padahal..langsung x de...

    ReplyDelete
  39. haha .kelakar la bca komen2 ni..terhibur ati..

    ReplyDelete
  40. Hubungan 'intim' suami isteri ibarat nadi dlm rumahtangga. Baik suami mahupun isteri memang saling memerlukan. Dengannya kita rasa di sayangi dan di cintai. Bagi para isteri yg dingin tu, sy ada something utk di kongsi. Jom singgah blog sy..

    http://sejahteraselalu19.blogspot.my/2016/11/raja-tumbuhan-siapa-raja-tumbuhan.html?m=1

    ReplyDelete
  41. Hubungan 'intim' suami isteri ibarat nadi dlm rumahtangga. Baik suami mahupun isteri memang saling memerlukan. Dengannya kita rasa di sayangi dan di cintai. Bagi para isteri yg dingin tu, sy ada something utk di kongsi. Jom singgah blog sy..

    http://sejahteraselalu19.blogspot.my/2016/11/raja-tumbuhan-siapa-raja-tumbuhan.html?m=1

    ReplyDelete
  42. Tension jugak.. x tau nk luahkn kt spe... malu pun ada... isteri sentiasa tolak ajakan suami.. hampir 3 bulan x bersama.. sebelum ni sebulan sekali je... jauh dgn yg sebelum ni.. bile di tanue x de masalah.. ok je.. bile ajak asik kene tolak.. penat.. pening... padahal sukan aktiv.. aktivi smua aktiv je.. mlm ajakbersama mesti kene tolak... ok lah.. saya cube redha.. mumungkin allah sedang menguji saya.. tpcm ne saya nk pujuk lg.. saya masih tertanye2 kenapa dia jd cmni... tp saya x push dia.. tp kadang2 saya memang merajuk la . Tp saya cube untuk jadi cool . Bantu saya cmne nk mengatasi... sekian... tq

    ReplyDelete
  43. Ada ke herb atau suplimen ape2 yg bole diamalkan utk tingktkn libido ni? Sy ada masalah yg sama.dh lama, sjk ank pertama..tp bila mkn jamu, libido sy normal semula.masalahnya skrg tgh pregnant n tk bole mkn jamu..libido pun out terus..ada ke herba atau suplimen yg bole sy ambil?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun same. Sejak Ade anak pertama, nak Ade mood susah. Lagi2 tgh pakai braces,Gigi asyik sakit.masa haid pun tak leh buat pape

      Delete
  44. tuan2 dan puan2..takde satu pun nak sentuh soal agama..soal hubungan seks dalam rumahtangga dah dinyatakan dengan jelas oleh Islam..meh saya kupas sikit..

    mengapa Islam menghalalkan nikah?
    untuk mengelakkan berlakunya maksiat dan zina

    mengapa kebanyakan kemahuan seks datang lebih dari kaum lelaki?
    kerana Allah SWT menjadikan sifat biologi / hormon seks lelaki lebih aktif dari wanita

    apa hukumnya menolak kemahuan seks suami?
    berdosa besar dan dilaknat oleh malaikat sehingga subuh

    mengapa berdosa besar? tak adil kan?
    kerana Islam menetapkan hukum nikah..si suami wajib memenuhi setiap keperluan nafkah isteri mengikut kemampuannya dan sebagai balasan wajiblah si isteri memenuhi keperluan suami. adil tak? Allah SWT itu Maha Adil dan Bijaksana

    tapi dalam rumahtangga, diminta saling bertolak ansur dari pihak suami mahupun isteri. suami yg baik akan memahami situasi isteri begitu jugak sebaliknya. pada pendapat saya, cuba fikirkan. kadang2 ada rasa malas untuk kita solat, baca Quran dan sebagainya tapi sebab benda tu hukumnya wajib dan berdosa besar meninggalkannya, maka kita rajinkan jugak. kenapa? sebab itu adalah hukum Allah SWT.

    moga anda semua dapat manfaat dari penerangan ringkas saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape awak cakap tu logic. Tapi biler sÍ isteri dingin tapi masih kasi suami kerana dia tahu itu tanggung jawab nya tapi disebabkan kedinginnan nya suami tak puas. Dan juga kerana ada masalah wanita . biler menjalankan hubungan seks, sakit dalam rahim nya, macam mane ya? Sudah jumpa doctor tapi mereka cakap tak de ape2 masalah.

      Delete
    2. Cakap pada isteri yang dia boleh senang-senang dapat pahala dengan cara melayan keinginan suami. Suami redha dan Allah akan sayang pada dia.

      Delete
  45. Aku ingat aku sorang je yang kena. Rupanya ramai lagi. Nak bawak bicang pun susah. Baru nak bukak ayat dah kena silent treatment. Nak kata penat kerja, bukan kerja pun. Nak kata bosan terperuk kat umah, selalu je bawak jalan2. Duit pun bagi je. Mintak beli apa2 semua ok je. Tapi bila mentak je asyik kena tolak. Nak tambah cawangan, kesian pikir ke anak. Lagipun kita memang sayang ke dia. Nak makan luar pikir ke dosa. Nak buang benih ke jamban pun dosa. Buntu dah. Sampai ke tahap pasrah. Sabar je lah. Tapi bila pikir ada yang sampai 18 tahun masih boleh survive. Maknanaya aku kira ok lg.

    ReplyDelete
  46. Kalo 18 tahun kira lama mmg pasrah abis brader.. bru setahun lebih bkahwin.. bulan ptama kedua lpas kawen mmg baik je sume tiap mlm on.. lpas bulan ke 4 ke 5 smpai ni la jahanam idop aku..bru nk ejas dah tolak..memang xtahan aku pn muda lgi bru msuk 28tahun.. bukan 88 tahun.. nk nikah sorg lg ksian pkir kn anak bru 4bulan.kalo mase pregnant usah citer la mmg xdpt.. ingt tgu abes pantang emosi da ok pn xdpt.. nk kata xsuka aku kawen bkn paksa.. bcinta je 8tahun.. Lgi pn betol kata brader kita kawen sbb syg bukan suka2 kasi hantaran kt mak pak dia mahal mahal.. 12k hantaran .lawa punya pasal ..pkir nk merasa alam bkuarga tpi merana gak.. berapa tahun lg nk tanggung..xde tempat aku nk citer hal ni selain kt sini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi saya bro ada beberapa solusi dalam kes bro ni.

      Pertama, bro kena confident dalam setiap ayat tu. Biasanya cakap manja-manja di telinga dia. Suruh dia ingat kenangan mula-mula berbulan madu. Hehe. Bagi cerita-cerita bagi dia gersang.

      Kedua, try minta waktu sebelum subuh. Saya banyak kali juga dapat waktu tu. Lepas tu cakap kita solat subuh berjemaah.

      Ketiga, buat perjanjian yang kita akan buat hubungan seminggu sekali, 2 minggu sekali atau sebulan sekali. Dengan harapan dia tak mungkir dan bro pun tak mungkir.

      Keempat, bro try ringan-ringankan tulang membantu dia dalam kesusahan. Nanti dia suka dan akan upah atas kerajinan bro tu.

      Kelima, masa hari-hari penting seperti birthday, anniversary bawalah g bercuti dan menginap dikawasan peranginan. Masa tu boleh dapat.

      Delete
    2. Semua di atas dah buat. Tp tiap kali jugak kne reject ble mintak n usaha yg di suggest akan di tolak mentah2 dek isteri. Kdg2 tringin gak mkn luar. Rmi je yg offer. Tp sbb fikir anak, n sbb mmg syg bini, xjd buat. Tp bini duk buat hal jugak tiap kali mintak. dah mcm mintak sedekah.. Rmi yg sama nasib, boleh buat persatuan suami terpinggir terainaya n gersang ni. Jd branch utk exco pemuda umno.. Ha3...

      Delete
  47. Sama la kite broder2 oi.....nafsu lelaki lau di tahan...boleh jadi gila oi...smua keje x jd buat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cakap pada isteri yang dia senang-senang bileh dapat pahala dengan cara melayan suami dia.

      Moga-moga terbuka hati isteri bro. Wallahua'lam.

      Delete
  48. Kalau kite nk cri lain pandai lak ckp brani buat la..nk kne ptong 18 la...pening aku..

    ReplyDelete
  49. Kalau kite nk cri lain pandai lak ckp brani buat la..nk kne ptong 18 la...pening aku..

    ReplyDelete
  50. Alhamdulillah..masalah aku da selesai..cuma sblom ni isteri ade masalah..skarang semua dah kmbali normal..kpade brader2 lain tu cari lah jalan pnyelesaian..semoga kite semua dirahmati

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape dia masalah bini boh tu? Ce share sket kot leh kami yg lain plak ikut.

      Delete
  51. aku ni tgh stress ni..bini aku buat x tau je kt aku...bersentuhan pn x..dia mcm x da rasa apa2 yg berlaku..dia sdp2 tdo dlm blk tu..aku yg merana kt luar ni...aku pn x taw apa yg perlu buat...smpai tahap aku dh meluat dh ni...kang cari lain dia plak yg merana...

    ReplyDelete
  52. Hahaha..sama lah saya dengan situasi begini.. dah hampir 5 tahun saya dingin dgn isteri. sebulan sekali pun susah.. nak kawin sorang lagi kan dia kecewa.. tak perlah.. so tak payah kawin lain baik membujang.. kalau wife tak berubah so .. biar saya lepaskan jer dia. terpulang atas dia nak kawin lain atau tidak.. saya rindu travel.. nak jalan2 kesemua benua.. duit tiada; tiada masalah.. ini boleh menyebabkan saya hilang nafsu.. hujung tahun adalah penentu.. berhenti kerja gov.. dan start travel sorang2 naik motor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari jiwa merana batin tersiksa saya lebih rela susah.. tanggungjawab besar.. biarlah bebanan itu kurang sedikit.. bukan lari tapi mengurangkan batin tersiksa.. apa leh rojer joefanz@yahoo.com

      Delete
  53. Nabi suruh isteri layan suami wpun atas belakang unta,zaman sekarang atas tilam dunlop pilo pun masih xmau layan jugak
    Gedik dan gatal pompuan masa remaja shj. Dh ada anak dan tjwab, xde seks pun takpe. Kesimpulanya para suami perlu redha dan menghalalkan istrri supaya dapat masuk syurga

    ReplyDelete
  54. Isteri begini memanglah di laknat oleh malaikat. Bermacam kehendak kita tunaikan, hajat suami buat tak tahu pula. Memang patut di laknat.

    ReplyDelete
  55. Hahahaha..kesian sama la kita sabor je la..walaupun semua benda kita dah try pujuk tapi tak jalan jugak..dari bagi hadiah, bawak jalan-jalan , sentiasa meluangkan waktu untuk dia dan lain- lain.agaknya mmg ramai lelaki alami masalah macam ni..ingat aku sorg je.mmg la kawin lain tak da masalah cuma anak-anak kita nanti macam mana itu sahaja persoalannya....apa-apa pon bawaklah berbincang dan kalau tak bagi jugak ikat dia rogol..hahahaha

    ReplyDelete
  56. Hahahaha..kesian sama la kita sabor je la..walaupun semua benda kita dah try pujuk tapi tak jalan jugak..dari bagi hadiah, bawak jalan-jalan , sentiasa meluangkan waktu untuk dia dan lain- lain.agaknya mmg ramai lelaki alami masalah macam ni..ingat aku sorg je.mmg la kawin lain tak da masalah cuma anak-anak kita nanti macam mana itu sahaja persoalannya....apa-apa pon bawaklah berbincang dan kalau tak bagi jugak ikat dia rogol..hahahaha

    ReplyDelete
  57. sedang mengalaminya.. hmm. saya seorang isteri.. dah berkahwin selama 3 thn. baru2 ni saya rasa nafsu seks saya agak kurang.. mlm tadi suami tanya, apa masalah sya.. dia tanya, saya dah tak bernafsu ke dengan dia, dia tanya saya ada masalah ke x, pastu suruh saya cari jamu yang boleh buat masalah saya ni hilang.. the fact is, saya ni mmg xkuat seks.. hehe.. tp, suami x pernah marah kalau saya tak layan dia.. cuma merajuk saja.. tp esok nya ok.. tp mmg kesian la dgn suami sbb kita x layan dia.. suami baik, xpernah tinggi kan suara kat saya, xpernah pukul.. jd, skarang mmg tgh cari apa masalah saya ni sebenarnya..hahaha

    ReplyDelete
  58. Makan luar aje senang... Nk faham masalah isteri je...susah ler..

    ReplyDelete